tisdag 11 december 2012

Rosalie Cliffhanger, Ep. 4

(Denna episod skriven av Dennis Renfors och Eija Salminen. Om du vill gå till Episod 1, klicka HÄR!)
* 
Med ens forsade det iskalla vattnet över henne. Hennes tjut måste ha överröstat varje polissiren i närheten. Hon skrek: min mascara! Den rinner! 

Hennes skrik irriterade mig. Jag gav henne en kraftig örfil. 
Svaret kom prompt, i form av en rak höger. Mitt i ögat.
En flyktig blick i badrumsspegeln visade inte bara min flera dagar gamla skäggstubb, utan även en framväxande präktig blåtira.
Där stod hon plaskvåt, i sin perfekta figursydda citydress.
Jag kunde inte låta bli att gilla henne.
 

– Men hjälp mig då! snyftade hon. Stå inte bara där! 

Jag lyfte henne, kanske onödigt bryskt, ut ur duschen och bar henne till hotellsängen av typ King Size Bed. 
- Du måste få av dig kläderna illa kvickt, annars får du lunginflammation, insisterade jag. 

- Jag hatar dig, sa hon och snyftade ånyo. 
Men kyssen hon tryckte mot min hals talade ett annat språk.
Jag kastade ner henne på jättesängen.
 

En kall vindpust gjorde mig medveten om det öppna fönstret som stod och slog i vinden. 

Jag blev lika kall som vindpusten när jag såg bort mot den skumma hamnen. Där såg jag ett litet rött ljus bredvid ett litet blått. 
Jag mindes den undersökande journalisten när han sluddrade över sin Glenfiddich Single Malt på baren där i Nairobi:
- Om du scher ett rött och...ett blått ljusch, då är det övervakningskameror. Då schka du schlänga dig raklång direkt. Och schen räknar du till...fem. Om du fortfarande lever då, drar du, schnabbt som en avlöning. Och schå schka du ta i sär mobilen och schlå sönder alla delar i så schmå bitar du bara kan och schlänga i schön och schen köper du en ny med kontantkort.
Jag vräkte ner Rosalie på golvet och slängde mig ovanpå henne.
- Ditt jävla as!, skrek hon.
- Smack!, sa det när en gevärskula slog in i hotellrumsväggen strax ovanför oss.
*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar