tisdag 18 december 2012

Rosalie Cliffhanger, Ep. 16

(Skriven av Dennis Renfors och Eija Salminen. Om du vill gå till Episod 1, klicka HÄR!)
*
Både Rosalie och jag reagerade med reptilhjärnorna. Vi kastade oss in genom garderobsdörren. Datorn kunde tänkas rymma fällande bevis mot generaldirektören. I farten tryckte hon igen på fjärrkontrollen och dörren stängdes bakom oss.

Rosalie, som föga förvånande var en framstående hackare, rusade mot datorn och skrev blixtsnabbt en lång kommandosträng.
En ruta dök upp: TRANSPORT HQ. Hon klickade på rutan. Genast trädde en stapel fram i sidan av skärmen. Stapeln växte långsamt.
- Nu går hela skiten direkt till Rikskrim, sa hon till mig.
- Klart som korvspad, sa jag.

Rösterna hördes nu intill garderobsdörren. Där fanns ett titthål. Vi turades om att kolla.
Det var ett knarkarpar, en man och en kvinna. Uppenbarligen hade de tagit sig in olovandes.
- Jag lovar, gubben kommer inte hem på länge, han är mest ute och reser, sa mannen och tog fram en spruta och en gummislang.
De satt där på sängen medan hon eldade under en sked. Till slut delade de på en sil och började flabba.
Datorn i bakgrunden surrade stapeln mot höjden för TRANSPORT HQ medan knarkarna började knulla.
- Fan, det sägs att såna där kan hålla på ett helt dygn när de tänder på, sa jag till Rosalie.

Vi satte oss ner på golvet nedanför skrivbordet och lät datorn surra och knarkarna hållas. I det svaga ljuset av skärmen kunde jag se Rosalie i profil. Hon bet på sin underläpp.
– Jag som hade behövt en dusch innan jag kommer ut ur garderoben, försökte jag lätta upp stämningen.
Rosalie verkade inte på humör, hon verkade inte ens höra vad jag sa.
Vi satt tysta en stund.

– Schh, sa jag. Lyssna!
En röst pratade med låg volym.
– Jag har schett det med egna ögon, hördes rösten som kändes malplacerad, men välbekant.
– Var träffades ni första gången?, frågade en klar och tydlig röst. En reporter.
– Ehh.. det minnsch jag inte, men det var nog i en schån där schvartklubb nånstans. Vi schpelade lite poker, och sen gick han iväg med nån av de där kaninbrudarna.

På något sätt hade knarkarna lyckats sätta på, inte bara varandra, utan också den tjocka tv:n i rummet.
– Som vi tidigare meddelat, har polisen ännu inte identifierat den man som omkom i explosionen på Värdshuset Glada Gåsen tidigt i morse, hördes en speakerröst säga.

– Men man tror att det är en man som vår utlandskorrespondent Harry Lund träffat på en av sina resor i Nairobi. Bredvid mannen har polisen hittat resterna av ett paraply, som verkar ha varit själva grunden till explosionen.
*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar