tisdag 20 juli 2010

Han gjorde allting helt rätt

(Skrivet tisdag 20 juli 2010.)

Han gjorde allting helt rätt. Tror deras stil kallas grunge eller street. Han var väl cirka 20 och kysste flickan som klev av bussen. Han hade sommarkläder med nån liten lustig tyghatt och axelremsväska och shorts som nådde nedanför knäna.

Hon – var hon vacker? Ja, kanske, i vilket fall var hon ung frisk och sund. Och läcker. Hon hade dreadlocks inflätade, små tunna shorts, hade knäskydd och verkade vältränad och hade ett mörkt spexande skratt. Verkade gilla att clowna.

De gick hand i hand och han kysste henne då och då.
Ja, han gjorde som sagt allting rätt.


I andra ringhörnan, förlåt i andra kvarteret, ser vi tönten. Inte fan gick han och kysste vacker flicka.
Nej, han satt och lallade med sin lilla mamma. Snälla mamma, kan du lova mig nu att du ska inte begå självmord?
Snälla mamma du är världens finaste, men du vet det blir så hemskt om du gör om det där hemska du försökte för tänk hur ska alla mina småsyskon klara sig då?
Snälla mamma, kan du lova riktigt riktigt säkert nu att du kommer inte att begå självmord?

Och lilla mamma snyftar tappert och säger att det är ingen fara nu jag är stark och det var bara en tillfällig knäpp jag fick så nu kan du verkligen verkligen lita på att inte ska jag göra nåt så dumt som att gå över kanten om man säger bara för att min man, ja jag vet att ni aldrig har dragit jämt så bra, bara för att han har träffat en slyna nu och bara lämnat mig så här.

Och tönten lallar och lallar att vi ska hjälpas åt och jag ska ta hand om dig och lova lova lova nu att inte begå självmord igen. Och tönten kommer att låta livet bara passera förbi när han försöker hålla den där under armarna.

Mitt budskap till tönten är: Lägg ner! Flytta hemifrån! Bo på soffan hos en kompis, bo under en gran, vad som helst men DRA NU!

FATTA att om du stannar och ska ta det här malandet måste du banka i dig 70 tankvagnar sprit och 70 ton droger, du måste ha pålkran för att banka in hela skiten i hjärnan, och det bara håller inte.

Tänk dig själv, TÄNK TILL! 70 tankvagnar och 70 ton. Det finns inte en teknisk chans att du överlever, finns inte en kemisk chans, finns inte en sexuell chans, finns inte en moralisk, biologisk eller metafysiskt chans.
Du är redan DÖD om du inte kliver av nu.
Använd huvudet och LÄGG NER.
LÄGG NER.

Alltså fatta, hon kommer med 99 procents sannolikhet inte att begå självmord. Om hon ändå gör det, är det hennes beslut.

LÄGG NER
LÄGG NER
LÄGG NER

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar