tisdag 13 juli 2010

Blåa Änglar

(Räddat från hemsida på skrotade Geocities.)

vi sjunger Lili Marleen, en gammal välkänd schlager
vi sjunger Lili Marleen, i en grå och annorlunda dager
den sången Lili Marleen sjöngs på bägge sidor fronten
vi glömmer bort våra döda och sjunger den sången igen
igen
...

utanför kasernen är allt så tomt och trist
där finns bara en lanterna som när jag såg henne sist
Marlene är försvunnen, kommer aldrig mer igen
alltihop är faktiskt mycket, mycket länge sen

så jag vandrar genom dimman och jag vandrar utan mål
där jag drivs utav Kung Kol, Kung Stål och av Kung Alkohol
autostradan är så mäktig och belagd med is
och då tänker jag på pansar och på paradis

lilla älskade Marlene med din magiska resår
finns det någon som förklarar, finns det någon som förstår?
ska jag längta in i döden att få vila i din famn,
ska jag sända några blommor under antaget namn?

där jag trampar i paraden, där jag står vid din estrad
när jag går i skyttegraven och när hjälmen faller av
tänk, när bomberna bedarrat och envar gått hem till sig
då ska blåa änglar sjunga om Marleen för mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar