tisdag 1 september 2015

SL:s biljettkrångel

Irriterad i Stockholm:
Tydligen har de olika system i Pressbyrån och i SL:s spärrar när man köper månadspåfyllning.
Jag trodde att killen i SL:s spärr vid Södra Station fyllde på mitt åk-kort. Han gav mig ett papper som jag trodde bara var kvitto. Men nu har det visat sig att det i själva verket var "biljetten" från vilken jag själv på något sätt skulle ladda ner på mitt åk-kort.
Det vore himla fint om rutinerna vore likadana hos SL som hos Pressbyrån. I morgon ska jag gå till SL Center vid Slussen och visa mitt Nordea-utdrag på att jag köpt månadspåfyllning. Hoppas det hjälper.

*

2 september 2015, kl. 14:43:


Slutet gott, allting gott! Jag fick mitt månadsåk-kort aktiverat hos SL. 
SL:s trevliga tjej på SL Kundcenter i telefon sa att jag skulle gå till SL Center vid Slussen. Den genomtrevlige mannen vid Slussen sa att jag måste gå till den SL-spärr där jag betalat för månadsåkning och kolla om de i just den spärren hade "överskott" för den 25 augusti då jag betalat för en månad.
I SL-spärren vid Södra Station/Rosenlundsgatan sa den trevliga kvinnan att hon skulle kolla i deras dator om de hade "överskott" för 25 augusti. Efter en stund sa hon: "Vi har överskott den 25 augusti."
"Vad bra", sa jag, "kan du fylla på mitt kort då så jag kan åka i en månad?"
"Ja", sa hon.
Sen dröjde det inte länge förrän jag hade visat leg och skrivit under en blankett, och jag gick därifrån med fungerande åk-kort och ett leende på läpparna.
Sverige fungerar!


Kommentarer

Sara B: Har en upptagen pansjo verkligen tid att fara omkring så där?

Den 2 september 2015 kl 15:04:
Maria G: hahaha

Den 2 september 2015 kl 16:42
Sara, egentligen inte! Tog på krafterna, måste ta en tupplur. Dramatiken utökades av att jag trodde att jag förlagt glasögonen under mina irrfärder på stan. Sen såg jag att jag hade glömt glasögonen hemma!
*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar