söndag 8 augusti 2010

Min grötmyndiga refus

Nedanstående refusbrev skrev jag som nytillträdd kulturredaktör på tidningen Arbetarkamp våren 1977.
Observera att jag refuserar insändaren med motivering att den är dålig. Det vill säga dålig i betydelsen att den har ”fel” åsikter!
Troligen har jag i dag samma åsikt som jag ger uttryck för i mitt refusbrev, men det är rätt ovidkommande. I princip bör ju i en fri debatt även åsikter som ej överensstämmer med redaktörens ha rätt att publiceras, förutsatt att insändaren är begriplig och inte typ hetsar mot folkgrupp eller är ärekränkande.


Tidningen ARBETARKAMP
Box 140 99
400 20 GÖTEBORG 14
Telefon 031/40 50 17
Postgiro 53 55 66-4


1977 03 23

Till Jan B.
X-vägen XX
X-berg

Kamrat!

Redaktionen har beslutat att inte ta in din, Lisbeths och Margarethas insändare. Vi tyckte alla att den var dålig. Jag ska här argumentera för denna uppfattning.
Själv kände jag när jag läste den här insändaren som om jag kastats fem år tillbaka i tiden då jag våren -72 som aktiv i FK:s vårdsektor i Stockholm sprang på RFMT:s diskussionsaftnar och var så jävla fräck att jag talade om för dem att deras kamp att behålla barnbyn Skå var inomkapitalistisk, vilket ju i och för sig var sant. Själv hade jag ej varit delaktig i den kampen.
Här skriver ni nu så spydigt om RFHL att jag måste nypa mig i armen - har verkligen FK existerat och utvecklats i fem år sedan ovan nämnda eskapader? Eller?...

Missförstå mig/oss inte - det är fullt möjligt att RFHL är en bluff, och är värda en bredsida. Men er insändare övertygar nog inte många.

”RFHL” är en bluff”, skriver ni, men bevisar ej anklagelsen.
”RFHL:s ena sida är vården - och där gör man utan tvekan många bra insatser”. Strax innan har ni hävdat att ”RFHL:s vård blir mer och mer en del av statsapparatens vårdapparat.” Detta påstår ni utan några som helst bevis. Och kanhända har ni inte tillräckligt med bevis, ty ni medger ju själva att RFHL gör många bra insatser i vården.

Var ligger då ”bluffen” i RFHL? Tydligen någon annan stans. ”Å andra sidan har vi deras inkonsekventa propaganda”. Det inkonsekventa yttrar sig i att RFHL har en vacklande inställning till metadon.
MEN KAMRATER, en organisation bli inte en bluff bara för att den vacklar på frågan om metadon.

Finns det då något annat som visar att deras propaganda är kass? Något så allvarligt fel att det gör organisationen värd beteckningen ”bluff”.

Jo: ”Vi kräver att regeringen sätter in kraftfulla åtgärder mot arbetslösheten”, ”Boende- och arbetsmiljön ska över huvud vara så utformad att förutsättningarna för missbruk och andra problem motverkas.”

Detta avfärdar ni med ”illusioner om borgarregeringen”. Har ni aldrig upptäckt att FK ställer liknande krav? Ni förlöjligar att RFHL vill tvinga regeringen till olika åtgärder. Men nu är det som så att en sida av olika progressiva organisationers verksamhet är faktiskt just att tvinga myndigheter till både det ena och det andra.

Hälsar Dick Persson

Kommentarer:
RFMT stod för Riksförbundet för miljöterapi. Organisationen lades ner 1974, och ersattes med ALRO, Alkoholproblematikers Riksorganisation.
RFHL står för Riksförbundet för hjälp åt narkotika- och läkemedelsberoende.
Barnbyn Skå drevs i regi av Stockholms barnavårdsnämnd mellan åren 1947 och 2005. Här bodde och vårdades neurotiska och psykotiska pojkar och flickor i åldrarna 7-15 år.
Jan B. är verksam i Förbundet mot Droger, som fram till 1971 hette SSUH, Sveriges Studerande Ungdoms Helnykterhetsförbund. Hans och hans vänners insändare som jag refuserar, kan jag inte publicera här på bloggen (eller någon annanstans), för papperskopian möglade bort i ett källarförråd jag hyrde av Roslagsbostäder i Rimbo.
Tidningen Arbetarkamp gavs ut av FK, Förbundet Kommunist, där jag var medlem.
En av de bästa sakerna med FK var att organisationen var ytterst negativ till Stalin. Organisationen existerade 1970-1981. (Upplöstes formellt i början av 1982.)
Dick Persson var en signatur jag använde en tid när jag var ny på tidningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar