söndag 20 december 2015

Plötsligt vällde alla bilderna in

(2015-12-20, klockan 14.20-14.32)
*
plötsligt vällde alla bilderna in
det blev bara för mycket
den där superboxen från Ginza med alla rocklegender
bara 249 kronor för 24 CD-album
originalinspelningar
det blir ju cirka 10 kronor per skiva
hur kan jag missa det?
måste skärpa mig
jag har så mycket böcker och skivor
och papper i drivor
hela mitt rum belamrat
snart kryper det djur säger frun

plötsligt vällde alla bilderna in
klicka på Facebook så får du se i testet
vem du egentligen är
kanske är jag Jeanne d´Arc
kanske är jag A-lagare
kanske är jag gnagare
jag menar AIK-are

plötsligt vällde alla bilderna in
min hjärna spjärnar emot
fasansfulla bilder
barn dör
människor torteras
hela Syrien snart en enda krater

plötsligt vällde alla bilderna in
folk som tränger sig på trottoaren
kan de inte visa respekt för äldre?
atombombshot igen
ryska politiker gnäggar att Baltikum
kan bli en ruinhög
om de inte sköter sig

plötsligt vällde alla bilderna in
killen i TV-reklamen med smartflinet
säger att jag måste ha lyxvilla ovanför fjällsjö
och specialmaskin i köket
för att brygga specialkaffe
”för det är det som verkligen gäller”,
säger rösten

plötsligt vällde alla bilderna in
och alla rösterna
de som tränger sig på
ska jag gå i ide nu?
ett mycket mycket långt ide?
ska jag säga att jag har sett allt
jag har hört allt?
ja, jag vet att mästerspionen Sorge
tipsade Stalin att japanska armén
inte hade beställt vinterkläder
och därför kunde Stalin flytta en miljon
sibiriska elitkrigare
så de kom i sista sekunden
och räddade Moskva

Plötsligt vällde alla bilderna in

och alla ljuden
jag känner fantastiska rockpoeter
ett halvt dussin kvinnor
ett halvt dussin män
jag ligger efter
borde fan åtminstone ha koll på 
vad mina vänner
har gjort för mästerverk
på senaste tiden

plötsligt väller alla bilderna in

jag kan klara att fånga dem en i taget
men jag kan aldrig aldrig klara
att fånga dem alla
på en och samma gång
*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar