onsdag 11 november 2015

Rymddata-guru Robert Kerr 75 år


Robert Kerr, före detta dataanalytiker åt USA:s rymdfartsstyrelse NASA, fyller 75 år den 12 november 2015. Hans mor var kändisjournalist i Los Angeles och hans far var dekorerad kommandosoldat. Nu bor Robert Kerr i Grovstanäs, Norrtälje.

Fighting spirit och ett glatt humör. Sådant förknippar man lätt USA-amerikaner med. I vilket fall tycks de sakerna stämma in på Robert Kerr, född 1940 i LA (Los Angeles).

-Jag växte upp i södra Kalifornien på 1950-talet, säger han. På fredagarna tog jag mammas fried chicken och åkte till stranden och surfade. Vi sov på stranden, och nästa morgon fortsatte vi att surfa och åt ännu mer fried chicken.
-Vi hade inget krig när jag var tonåring, vi trodde på allt presidenten sa och på allt som stod i tidningarna, säger Robert Kerr. Och mammorna skulle vara hemma, och det gick att försörja en familj på en lön.

BARRYMORE

Robert Kerrs mamma Adelaide Kerr var tidningsreporter, bland annat på ”Santa Monica Outlook”.
Vid ett tillfälle, det var i början av andra världskriget, försvann skådespelaren John Barrymore. Hon fick tips om var han befann sig. Tjänstefolket vägrade släppa in henne.
-Men mamma sa att ”jag ska träffa honom”, berättar Robert Kerr. Då tittade John Barrymore ner och fick syn på henne. Hon var ju ung och snygg, så hon fick intervjun.
-Min mamma var väldigt beslutsam, och det var nog en egenskap som jag beundrade hos henne, säger Robert Kerr.

SPECIALSTYRKA

Robert Kerrs pappa, även han med namnet Robert Kerr, var taxichaufför, men ville bli författare. När japanerna anföll Pearl Harbor 1941, anmälde han sig som frivillig. Men han ansågs inte tillräckligt fysiskt stark, och nobbades av alla vapenslag.
-Till sist blev han antagen till kanadensisk-amerikanska specialstyrkan ”First Special Service Force”, säger Robert Kerr.
Den här styrkan slogs mot tyskarna i Italiens berg och kallades ”Djävulsbrigaden”. Fadern stupade (och fick senare silverkors) vid erövringen av berget Monte Majo i januari 1944.

NASA

På 1950-talet studerade Robert Kerr först geologi och sedan matematik och datorprogrammering.
-År 1963 kom jag till NASA, säger han. Jag arbetade i omgångar som ”computer analyst” för NASA och för oljeindustrin fram till in på 1990-talet. Jobbet på NASA gick ut på att göra felsökningar i de datorprogram som användes vid rymdfärderna. Om Robert Kerr hade missat en "bugg" hade astronauter kunnat åka vilse i rymden.

KÄMPAGLÖD

Hans kämpaglöd har gjort sig gällande vid olika tillfällen.
-Jag var över 40 år gammal och ville springa maraton i San Francisco 1985, säger han. Jag hade tidigare sprungit högst en eller två kilometer. Jag lade upp ett schema för de tre månader som var kvar till tävlingen och följde det stenhårt. Alla tio tånaglarna föll av. Jag tejpade tårna, vristerna och andra kroppsdelar. Jag såg folk ge upp, men för mig var det uteslutet. Hellre skulle jag krypa i mål!
Två ytterligare maraton blev det, 1986 och 1987, i Los Angeles.

UTHÅLLIG

Som änkling gick han år 1996 på en mässa i södra Kalifornien. Där träffade han Anita Åsberg från Sverige.
-Jag ville bjuda henne på middag, men hon sa nej, berättar Robert Kerr. Jag hade inte hennes telefonnummer. Men jag ger aldrig upp. En kvinnlig vän till mig kände henne. Så jag sa ”vill du vara Cupido och ringa upp Anita?” Det blev middag och i sinom tid äktenskap. Sedan år 2007 bor paret i Grovstanäs.
-Jag trivs väldigt bra i Sverige, säger Robert Kerr. Svenskarna är ansvarskännande och ärliga. De bryr sig om naturen och tar hänsyn till miljön. Och det är väldigt fint där vi bor. Vi ser älg och rådjur från huset.
I USA har han fem barn och åtskilliga barnbarn (år 2009 var de fem till antalet). Han håller kontakten via telefon och mejl.
Dataerfarenheterna kommer fortfarande till användning.
-Jag hjälper kompisar med deras datorer, säger Robert Kerr. Och jag har ett projekt på gång med ett datorprogram, men det är hemligt än så länge.
Dennis Renfors

Fotnoter:
Skådespelaren John Barrymore (1882-1942) är farfar till skådespelaren Drew Barrymore.
”First Special Service Force” har skildrats i filmen "Djävulsbrigaden" från 1968 med William Holden och Cliff Robertson.
I filmen ”Inglourious Basterds” från år 2009 har Brad Pitt på ärmen ett emblem som liknar specialstyrkans.
NASA är USA:s federala myndighet för rymdfart.

Ovanstående text var publicerad i Norrtelje Tidning den 31 augusti 2009.

Ett foto till artikeln i Norrtelje Tidning år 2009 hade bildtext:
Foto: Johan Wahlgren
-Det är ett nöje att bo i Sverige, säger Robert Kerr från Kalifornien. Svenskarna är ansvarskännande och hederliga, och naturen är fantastisk.

Se denna fil:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar