tisdag 15 juni 2010

Jag ska berätta allt

(Skrivet 15-17 juni 2010)

---
Jag ska berätta allt
på min bröllopsdag
Då när palmerna vecklas
i grönt
när en trött garderob
står på glänt mot ett hav
där de vågorna rulla så skönt

ack den brisen som ej
ger min själ någon ro
har sitt ursprung så långt
härifrån
hos de hov där de saliga andarna bo
vid den floden vid namn Amazon

Ge mig tid, ge mig råd
att förklara den skuld
som slog hål på
en fönsterridå
där de rader av krukor
med bävande mull
stod beredda att stå upp och gå

Nu är slutet så nära
som aldrig det förr
och det rasslar
uti min gardin
när de kära som gått
hälsar på vid min dörr,
när de säger att "stunden är din"

Hell dig Pallas, hell Gud
Vad ska det tjäna till
att förfäkta
en enda minut
när min själ längtar hem
till den flod Amazon
som är livsaktens början och slut?
---

2 kommentarer:

  1. Den här är nog din vackraste!
    Kram !
    Susan

    SvaraRadera
  2. Susan - tack, tack, den bara klev fram, den här dikten.

    SvaraRadera