måndag 21 juni 2010

En slugger dansar sällan ensam

(Skriven 2010-06-21, kl. 19.18-21.05)
Stort tack för titeln, som jag fick av poet Johan Nordgren!


en slugger dansar sällan ensam
var första lärdomen hos KGB
vi satt i ouppvärmda salar
vår främste medupplyste började att be

han sade oss att vägen fram till seger
är kantad av besvikelser - och svek!
att imperialismens bästa hjärnor
kan få en tavaritj att krokna och bli blek

om ni ska vinna över fienden, så sa han
så måste ni förstå hans tänkesätt
ni måste vandra in i djurets boning
och se vad han kan finna sunt och rätt

med fickan full av västerländsk valuta
jag for till New York som en attaché
med näsan tryckt mot planets ruta
jag såg den frihetens gudinna le

alltnog, jag lärde mig av landets seder
jag lärde hångel, sport och teveskval
och egendomligt nog så blev det
som att en annan bodde inuti mitt skal

en dag fick jag en kallelse ur spegeln
min motpart ville bjuda upp till dans
och innan jag vet ordet av så står jag
på andra planhalvan och har min stora chans

de dagar, soliga i Florida, som följde
var värda all den smälek som kom sen
ty kvinnorna som CIA försåg mig
var liksom sända ifrån himmelen

nu vet jag dock, en slugger dansar sällan ensam
det paraply som stack mig i går kväll
fick spetsen doppad i en sällsam syra
jag slipper ligga i förrädarns cell

nej, sluggern som var min förfarne mentor
var faktiskt med mig hela vägen lång
att låta mig få dansa helt och hållet ensam
var aldrig någonsin hans tankegång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar