onsdag 26 augusti 2009

Vi flytt int, eller Jag har ”fel” tänkande och blir en icke-människa

Det är väldigt intressant att se hur man på några få sekunder kan bli utnämnd till suspekt individ om man har ”fel” åsikt eller känsla. Se här:

På M:s Facebook tisdag 18 augusti 2009:

M (kille):
Bostadsrättsföreningar som tar sig friheter!
Den gråa zonen mellan lag och olag! Miljoner på spel i bostadsrättshärva i Ringen - DN.se
Källa: www.dn.se
Bostadsrättsföreningen i Ringens köpcentrum vid Skanstull anser att den har blivit snuvad på miljontals kronor av sin forna styrelse. I veckan avgörs ...om de styrelsemedlemmar som har fått ersättningar...Läs mer
tis kl. 09:31
M och S gillar detta.

Dennis Renfors:
Vi bor i hyresrätt, kvarteret Linjalen bakom gamla skatteskrapan. Jag tror att den kommande policyn med marknadsanpassade hyror gör att jag och min fru inte kommer att ha råd att bo kvar. Därför vill jag av ren självbevarelsedrift att det ska bli bostadsrätt. Vi flytt int! Den styrelse vi har, verkar reko. Bäst av allt vore om vi hade folkhemmet där profiten inte styr. Men folkhemmet, om det nånsin funnits, upphörde väl nånstans 1976 när borgarna vann regeringsmakten.
Som sagt, enligt mottot Vi flytt int! är jag för bostadsrätt där jag bor.
tis kl. 09:50


S (kille, bor ej i Linjalen):
Låt dem dingla, låt dem dingla, låt dem dingla!
tis kl. 09:53

M (som inte bor i kvarteret Linjalen):
Det finns små personer som finner makt i att styra och ställa i olika föreningar. Ibland för maktens egn skull, oftare för egen vinnings skull men mest för att dom vill hitta ett sätt att bli klippare eller vad dom tror är klippare! Bekämpa egennyttan! Stöd Linjalens kamp mot söderyuppisarna!
tis kl. 09:56

Här hoppar M av diskussionen. I stället (upptäcker jag senare) skriver han omedelbart in sig som medlem i Facebook/Rädda Linjalen och skriver där:

M (Sweden) skrev
klockan 10:02 den 18 augusti 2009:
Det är underligt hur yuppisarna i gruppen Ombilda Linjalen tycker att alla andra är korkade.
Men det är väl dumhetens sista utpost och argument.
Stå på er!
...

På M:s Facebooktråd fortsätter diskussionen lite till, alltså utan M:

Dennis Renfors:
S., vad menar du med "Låt dem dingla"?
tis kl. 10:21

C. (tjej, bor troligen ej i kvarteret Linjalen):
allmännyttan snart ett minne blott?
allemansrätten nästa ?
tis kl. 10:22

S:
Dennis: Jag citerar Cornelis och referererar till föreningsstyrelsen.
tis kl. 10:29

S: ... och då menar jag alltså föreningsstyrelsen i Ringen. Själv är jag motståndare till alla dessa förbannade alliansenstöttade ombildningarna som pågår och den försämring av
människors existens som det innebär.

Vad gäller Linjalens bostadsrättsstyrelses eventuella rekohet säger i stort sett varenda sida och myndighet, samt människor som jag känner och tror på, motsatsen.
tis kl. 10:33

Dennis Renfors:
Jag medger att det är en del jag inte läst in mig på, men...vilka myndigheter hävdar att Bostadsrättsföreningen Linjalens styrelse inte är reko?
tis kl. 10:38

Detta svarar S inte på. Nästa och sista inlägg denna gång på M:s Facebooktråd följande:

D (kille, bor troligen inte i Linjalen, annars hade han nog påpekat det):
Återigen är väl en påminnelse på sin plats, om att en bostadsrätt bara är en andel i en förening som äger huset som lägenheten finns i. Och detta betalar folk miljoner för.
tis kl. 19:46

Denna lilla ordväxling var oerhört lärorik för mig. Jag gör den här reflektionen:
Det centrala i det jag skrev var följande: ”Jag tror att den kommande policyn med marknadsanpassade hyror gör att jag och min fru inte kommer att ha råd att bo kvar.”

Denna oro som vi känner är debattörerna helt ointresserade av.
”Jag tror att...jag och min fru inte kommer att ha råd att bo kvar.”
Detta argument är icke-existerande! Jag har ”fel” åsikt, och oron att inte kunna bo kvar negligeras helt, av M, S, C och D, varav jag inte tror någon bor i kvarteret Linjalen.

M utnämner mig raskt till ”söderyuppie” och insinuerar att jag är en maktgalning som har som främsta drivkraft att jag ”vill hitta ett sätt att bli klippare”.
Kanske tycker M och hans meningsfränder att det är ädlare att jag blir ett offer för våldsamma hyreshöjningar och tvingas flytta (nu när innerstan ska få marknadsanpassade hyror), än att jag gör något så politiskt icke-korrekt som att köpa bostadsrätt och därmed lyckas bo kvar.

En annan reflektion jag har är följande:
Jag och M är flyktigt bekanta. Vi har pratats vid öga mot öga några gånger. Vi har pratat med varandra i telefon någon eller några gånger. Vi har sett den andre uppträda någon eller några gånger. För mig har M varit den där skojiga killen som spelar och sjunger lite crazy progglåtar. För M har troligen jag varit den där skojiga killen som även han sjunger lite crazy progglåtar.
Allt detta är bortsopat på några sekunder, för att jag vågade säga att jag är rädd att jag inte kommer att ha råd att bo kvar.

Från att diskutera med en jag trodde var något av själsfrände, upptäcker jag på loppet av någon sekund att jag utnämnts till maktgalning och yuppie med klipparambitioner. Jag upphör alltså plötsligt att vara individen Dennis, som M mycket väl känner till. I stället blir jag ett abstrakt objekt. Han kunde lika gärna ha sagt ”folkfiende”.

Nästa reflektion rör personen S (som är kompis till M). Det är faktiskt han, som slår an tonen, för han är först ut att ”bemöta” det jag säger, och det gör han med orden:
”Låt dem dingla, låt dem dingla, låt dem dingla!”
Detta alltså som ett direkt svar på det jag säger.
Men när jag frågar vad han menar, visar det sig att det var ju bara ett citat!
Bara ett citat... Så då gör det ju inget?! Och det syftade ju i själva verket på kvarteret Ringen!
Jag ryser när jag tänker på vad mister S. skulle kunna ta sig till om han hade stor makt.

Ytterligare reflektion: När nu S. slagit an tonen, verkar M. bli ytterst angelägen att visa sig lika duktig, och det är nu han fläskar på om maktgalningar och söderyuppisarna.
Till yttermera visso rusar han till Facebook/Rädda Linjalen, som främst drivs av hans kompis Johan Johansson (som bor i Linjalen och är lokal ordförande i Hyresgästföreningen).
Även där visar han hur duktig han är, och betecknar ”söderyuppisar” som ”dumhetens sista utpost”. Eftersom han några få minuter tidigare diskuterat med mig, kan jag inte låta bli att ta det som att han syftar på mig.

En sista reflektion är följande: Ingen av debattörerna reagerar på att S. skriver ”Låt dem dingla”. Ingen.
Från att vara individen och proggsångaren Dennis har jag plötsligt reducerats till att bli en icke-människa.

Se för övrigt min dikt ”Call me Yuppie Fruitcake” här på bloggen!

Jag har bara tagit med de andra debattörernas förnamnsinitial. Det viktiga är inte för mig att här hänga (!) ut dem personligen. I stället vill jag visa hur människor som krampaktigt anstränger sig för att tänka ”rätt”, kan bete sig riktigt omänskligt.

1 kommentar:

  1. Tilläggas kan att 10 dagar senare har ovan nämnde Mikaels mentalitet inte ändrats.
    Nu har bostadsrättsombildningen avblåsts, eftersom gruppen Ombilda Linjalen kom långt under de två tredjedelar av de boendes röster som krävdes.
    Mikael skriver på "Rädda Linjalens" Facebooksida den 28 augusti 2009 kl. 10:12:

    "Grattis!
    Fantastiskt att ni gav dom jäkla Bostadsrätt diktatorerna på käften IGEN!!!!!!!!!"

    Jag Dennis är alltså enligt Mikael en "Bostadsrätt diktator", förutom "söderyuppie" som "tycker att alla andra är korkade".
    Språkbruket "ge på käften" är intressant. Kan det röja en önskan att rent fysiskt ge oliktänkande på käften?

    // Dennis

    SvaraRadera