måndag 13 mars 2023

Sten-Åke Pregmo, 1919-1999

2022-04-08

Jag drömde i natt att jag träffade Sten Åke Pregmo som var klubbordförande på Luxor i Motala på 1970-talet. Han såg ut som en vältränad fryntlig 45-åring.

Jag sa: ”Förlåt att jag körde propaganda och kallade dig klassförrädare. Det var vanvettigt att jag som var högutbildad skulle ta jobb på fabriken i enda syftet att ställa till bråk. Jag förstår nu i efterhand att du är en hederlig man och att du gjorde så gott du kunde.”


Pregmo skrattade hjärtligt och tog i hand och sa: ”Äsch, det där är glömt och förlåtet. Du och den där flickan var ju som färgklickar på fabriken. Du var som den son som jag aldrig fick. Det var därför jag la en peng när du skramlade med insamlingsbössa för skogsarbetarstrejken utanför systemet.” 


”Vilken tur att jag fick detta sagt”, tänkte jag i min dröm. 

I verkligheten är Sten Åke Pregmo död och begraven sedan många år. Plan B får bli att åka och lägga blommor på hans grav.


(@Dennis Renfors 2022)

*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar