söndag 7 juni 2015

Efter (After)

(Från ”Punk Rock Breakfast, poems and stories”, av David McIntire som bor i Los Angeles.)
efter en lång dag med att misslyckas med livet
är det härligt att komma hem
och kolla hur skruvarna ramlar ur väggarna
fönstren smälter
och hur bankräkningarna börjar fatta eld

efter en hård dag med att banka huvudet mot verkligheten
är det alltid trösterikt
att koppla av till ljudet av takpannornas självmord
röklukten när prestationer och avsikter offras

när jag virar dessa frätskador runt mina axlar
och varsamt lägger huvudet i giljotinens sköte
gnolar jag en mjuk och ljuv elegi över allt förnuftigt
över allt som en gång hade mjuka konturer och svävade

efter en lång natt av sömnlöshet och mardrömmar
är det härligt att ha ett ställe att gå till
även om det inte finns på riktigt
även om jag bara ljuger för mig själv
för att slippa minnas detta månsken
Av David McIntire

( By David McIntire 2015. Interpretation: Dennis Renfors. http://www.internationalwordbank.com/punk-rock-breakfastby-david-mcintire-hot-off-the-press-buy-the-kindle/)

En annan dikt av David McIntire i svensk tolkning hittar du genom att klicka HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar