tisdag 13 november 2012

Rosa slott

XXX
Nu, alla barn ska ni få höra en spännande saga!
Det var en gång en liten flicka som satt och grät på en sten.
Då kom det en rik farbror förbi och frågade:
- Varför gråter du, min lilla vän?
Hon snyftade och bet sig olyckligt i läppen.
- Jo, jag gråter för att jag har inte något rosa slott, sa hon.
- Ta det lugnt, det ska jag ordna, sa den rika farbrorn.

Och han började jobba. Han jobbade och jobbade och jobbade. Ja, han jobbade så hårt att han blev alkoholist!
Till slut hade han byggt ett så stort och fint slott med tinnar och torn. Och det hade en så fin, rosa färg.
Var så god, här har du ditt rosa slott, med betjänter och allt, sa han till flickan.
Hon strålade som en sol.
- Men menar du verkligen det?! Åh, jag blir så jätte-jätte-jätteglad!
Så sa hon och pussade farbrorn på munnen.

Farbrorn gick omkring och tänkte:
- Jaha, nu är alla mina pengar slut och jag har knäckt ryggen med allt slit och släp och jag är gravt alkad, men det var det värt för att se tösen glad.

En tid senare gick han förbi det rosa slottet. Flickan satt utanför och grät medan en bekymrad betjänt fläktade henne med en palmruska.
- Men varför gråter du nu, min lilla vän?, frågade han.
Hon snyftade och bet sig i läppen igen.
- Jo, jag gråter för att jag har inte något ljusblått slott, svarade hon.

Ja, det var en riktig saga, det!
Vilken tur att det bara var en saga.
Eller?
XXX

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar