torsdag 10 december 2009

Kult-gentleman!

I går onsdag 9 december träffade jag en man som kanske ej bör kallas kultgubbe, men som med fördel kan benämnas kult-gentleman! Han heter Ulf Schöldström och är chefredaktör för Grönköpings Veckoblad. Visserligen är jag (till vänster) ej helt till min fördel, men jag offrar mig villigt å sanningens altare. Här är bildbeviset på att vi träffades!

Foto: Birgitta Schöldström

Bland mycket annat berättade chefredaktör Schöldström att han i gymnasiet i Linköping hade spexande kamrater. En viss Lars Furhoff, sedermera journalisthögskolerektor, ledde skoltidningen Kretteln som – ska man kanske ana en ödets pekpinne? – hade snarlikt format och utseende som nutidens Grönköpings Veckoblad.
Vid starten 1902 var GV en sida i Albert Engströms skämttidning Söndags-Nisse. Kanske var det Engström som uppfann namnet Grönköping. År 1916 fick Grönköpings Veckoblad stå på egna ben.
Om du vill gå till Grönköpings Veckoblads hemsida, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar